Matematiku susrećemo od najranije dobi. U Nacionalnom kurikulumu za rani i predškolski odgoj (2014) matematička kompetencija jedna je od temeljnih životnih kompetencija koja se razvija poticanjem djeteta na razvijanje te primjenu matematičkog mišljenja u rješavanju različitih problema kroz svakodnevne aktivnosti i situacije. Dijete, od malena stječe mnoge vještine i znanja nužna za razumijevanje matematike. Pojam predmatematičke vještine odnosi se na niz znanja, činjenica i postupaka koje djeca usvajaju prije polaska u školu, a koja će im biti potrebna za razumijevanje matematike. Dijete u predškolskoj dobi uči o:
· odnosima u prostoru (unutra – vani, gore – dolje, ispod – iznad)
· odnosima predmeta (veće – manje, lako – teško)
· svojstvima predmeta (tvrd – mekan, topao – hladan)
· količini (jesu li dvije skupine predmeta jednake ili je neka skupina veća ili manja)
· pojmu broja (brojanje, prebrojavanje, povezivanje broja i količine).
Problemske situacije i učenje putem rješavanja problema smatra se značajnim metodičkim pristupom u području razvoja matematičkih pojmova. Također je jedan od najboljih načina da se potakne unutarnja motivacija djeteta. (Marendić, 2009)
Mnoga istraživanja pokazala su da djeca temeljne matematičke spoznaje razvijaju kroz dodir s predmetima u svojoj okolini ili promatranjem osobe koja manipulira predmetima. Djetetu je potrebno omogućiti konkretno iskustvo, da doživi svojim osjetilima a potom opiše i objasni što je doživilo. Upravo je takav način korištenja materijala važan za usvajanje matematičkih pojmova jer se unutarnje misaone skele oblikuju baratanjem predmetima, tj. motoričkim putem. (Vlahović-Štetić i Vizek Vidović, 1998)
Prikaz razvoja predmatematičkih vještina: pojam broja, oblika i veličine, razumijevanje vremena i orijentacije u prostoru kod djece rane i predškolske dobi (Matematika u vrtiću, 2014: 14. i 15. prema Starc, Čudima-Obradović, Pleša, Profaca i Letica, 2004)
|
2-3 godine |
3-4 godine |
4-5godina |
5-6 godina |
6-7 godina |
Broj |
Ima prirođen osjećaj |
Broji uz |
Broji uz |
Uz pravilno |
Uz pokazivanje |
Oblik i veličina |
Sastavlja cjelinu |
Razlikuje |
Uspoređuje i |
Uspoređuje |
Imenuje i mjeri |
Vrijeme i prostor |
Počeci shvaćanja |
Zna doba |
Razlikuje |
Razlikuje danas |
Razvija se |
Prema Likierman i Muter (2007), pet pojmova koja djeca svladaju prije nego broje:
· Načelo pojedinačnog dijete svlada kada izgovara brojeve i istodobno dodiruje predmete koje broji, djeca do treće godine izgovaraju brojeve po redu, ali ih ne povezuju s brojem predmeta
· Načelo postojanog redoslijeda podrazumijeva da dijete shvaća redoslijed brojanja
· Načelo kardinalnog brojanja razumije kada shvaća da konačni broj u brojanju znači konačan broj nekih predmeta
· Načelo apstrahiranja znači da postupak brojanja može biti primijenjen na svaku situaciju i na svaki skup predmeta.
· Načelo nevažnosti redoslijeda odnosi se na to da dijete shvaća redoslijed kojim brojimo predmete
LITERATURA:
1. Likierman H., Valerie M. (2007). Pripremite dijete za školu, Buševac: Ostvarenje
d.o.o
2. Marendić, Z. (2010). Razvoj matematičkih pojmova. Dijete, vrtić, obitelj, 16 (60), 2-7.
3. Matematika u vrtiću, zbirka aktivnosti za poticanje ranih matematičkih vještina kod
djece predškolske dobi (2014). Dugo selo: Dječji vrtić Dugo selo.
4. Vlahović-Štetić, V. i Vizek Vidović, V. (1998). Kladim se da možeš... : psihološki
aspekti početnog poučavanja matematike : [priručnik za učitelje], Zagreb : Udruga
roditelja "Korak po korak".
5. https://logoped.hr/sto-su-pred-matematicke-vjestine-i-kako-ih-poticati/
6. https://www.zerotothree.org/resources/299-help-your-child-develop-early-math-skills
7. Nacionalni kurikulum za rani i predškolski odgoj i obrazovanje (2014). Zagreb: Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta.
Neke od aktivnosti u mlađoj vrtićkoj skupini „Tratinčice“
Pripremila odgojiteljica Aleta Jurki